اعتیاد جنسی چیست؟
نوشته شده توسط : حسین رضایی

بحث و جدال قابل توجهی پیرامون تشخیص "اعتیاد به جنس" وجود دارد. از نسخه پنجم "دفترچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی" (DSM-5) مستثنی شده است ، اما هنوز هم در محافل روانشناسی و مشاوره درباره آن نوشته و مطالعه شده است.

علاوه بر این ، هنوز هم می توان با استفاده از معیارهای DSM-5 (به عنوان "سایر عملکردهای جنسی مشخص شده") و "طبقه بندی آماری بین المللی بیماری ها و مشکلات مربوط به سلامتی" (ICD-10) معیارها را تشخیص داد (به عنوان "سایر اختلالات عملکرد جنسی ناشی از نیست. ماده یا وضعیت فیزیولوژیکی شناخته شده ").

 

نتیجه تصویری برای زن و شوهر

 

معیارهای ICD-10
با استفاده از یک تعریف ، "اعتیاد جنسی" به عنوان یک نیاز اجباری برای انجام اعمال جنسی به منظور دستیابی به نوع "رفع" که فرد مبتلا به اختلال الکل از مشروبات الکلی ناشی می شود ، توصیف شده است یا شخصی که اختلال مصرف مواد افیونی دارد از آن استفاده می کند. مواد مخدر

اعتیاد به رابطه جنسی (رفتار جنسی اجباری که در اینجا شرح داده شده است) نباید با اختلالاتی از قبیل پدوفیلی یا بداخلاقی اشتباه گرفته شود.

برای برخی از افراد ، اعتیاد به رابطه جنسی می تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به مشکلات قابل توجهی در روابط شود. مانند وابستگی به مواد مخدر یا الکل ، این پتانسیل را دارد که روی سلامت جسمی و روحی فرد ، روابط شخصی ، کیفیت زندگی و ایمنی فرد تأثیر منفی بگذارد.

 

لطفا بخوانید:  زگیل تناسلی چیست؟

 

 

گفته می شود که تا حدودی رایج است (اگرچه آمار متناقض نیست) ، و برخی معتقدند که اغلب تشخیص داده نمی شود.

اعتقاد بر این است که فرد مبتلا به اعتیاد جنسی به دنبال شرکای جنسی چندگانه خواهد بود ، اگرچه این به خودی خود لزوماً نشانه یک اختلال نیست. برخی گزارش می دهند که این ممکن است خود را یک نیاز اجباری به خودارضایی ، مشاهده مستهجن یا در شرایط تحریک کننده جنسی نمایان سازد.

فرد مبتلا به اعتیاد به رابطه جنسی ممکن است به طور قابل توجهی زندگی و فعالیت های خود را به منظور انجام اعمال جنسی چندین بار در روز تغییر دهد و طبق گزارش ها علی رغم پیامدهای منفی شدید ، قادر به کنترل رفتار خود نیست.

 

نتیجه تصویری برای زن و شوهر

 

 

علائم اعتیاد جنسی چیست؟
از آنجا که اعتیاد به رابطه جنسی در DSM-5 ذکر نشده است ، اختلاف نظر قابل توجهی در مورد اینکه چه معیاری اعتیاد را تشکیل می دهد ، وجود دارد.

یکی از ویژگی های آن ممکن است پنهان کاری رفتارها باشد ، که در آن فرد مبتلا به این اختلال در پنهان کردن رفتار خود مهارت پیدا می کند و حتی می تواند این وضعیت را از نظر همسران ، شرکا و اعضای خانواده مخفی نگه دارد. آنها ممکن است در مورد فعالیت های خود دروغ بگویند یا در بعضی مواقع و در مکان هایی که پیدا نمی شوند درگیر آنها شوند.

 

لطفا بخوانید:  10 نکته ای که این متخصص درمان جنسی می تواند تکرار کند

 

اما بعضی اوقات علائم وجود دارد و قابل توجه است. اگر برخی یا تمام علائم زیر را نشان دهد ، فرد ممکن است اعتیاد جنسی داشته باشد:

افکار و خیالات جنسی مزمن ، وسواس آمیز
روابط اجباری با شرکای مختلف از جمله افراد غریبه
دروغ گفتن برای پوشاندن رفتارها
نگرانی از رابطه جنسی ، حتی اگر در زندگی روزمره ، بهره وری ، عملکرد شغلی و غیره دخالت کند
عدم توانایی در متوقف کردن یا کنترل رفتارها
به دلیل رفتارهای جنسی خود یا دیگران را در معرض خطر قرار دهید
احساس پشیمانی یا گناه بعد از رابطه جنسی
پیامدهای منفی شخصی یا حرفه ای دیگری را تجربه می کنید
رفتارهای اجباری می تواند روابط را به عنوان مثال با فشارهای کفار تنش دهد - اگرچه ممکن است برخی از افراد ادعای اعتیاد جنسی به عنوان روشی برای توضیح خیانت در یک رابطه داشته باشند.

یادآوری این نکته مهم است که لذت بردن از فعالیتهای جنسی نشانه اعتیاد به رابطه جنسی نیست. رابطه جنسی یک فعالیت سالم انسانی است و لذت بردن از آن طبیعی است. علاوه بر این ، تفاوت در سطح علاقه جنسی بین شرکاء به این معنا نیست که یک شریک زندگی دارای اعتیاد جنسی است.

 

نتیجه تصویری برای زن و شوهر


خبرنامه بهداشت
دو بار در هفته نامه سلامتی زنان ما را دریافت کنید
برای کمک به شما در بهتر بودن ، ما به شما صادقانه صحبت خواهیم کرد در مورد بدن زنان ، و توصیه های زیبایی ، تغذیه و تناسب اندام.

ایمیل خود را وارد کنید
حریم خصوصی شما برای ما مهم است

درمان اعتیاد به جنس چیست؟
از آنجا که تشخیص بحث برانگیز است ، گزینه های درمانی مبتنی بر شواهد وجود ندارد.

کسانی که درمان اعتیاد به رابطه جنسی را توصیف می کنند ممکن است یک یا چند روش زیر را توصیه کنند.

برنامه های درمانی بستری
مراکز درمانی بستری زیادی وجود دارد که برنامه های بهبود اعتیاد جنسی را ارائه می دهند. غالباً ، افراد مبتلا به اعتیاد جنسی حداقل 30 روز از زندگی عادی روزانه خود خارج می شوند تا به آنها كمك كنند تا مجدداً كنترل انگیزه های خود را بازیابند و شروع به بهبودی كنند. این نوع برنامه ها به طور معمول شامل جلسات عمیق فردی و گروه درمانی است.

برنامه های 12 مرحله ای
برنامه هایی مانند معتادان جنسی ناشناس (SAA) از همان مدل بهبودی مانند الکلی های ناشناس (AA) پیروی می کنند. آنها می توانند برای مقابله با اعتیاد جنسی بسیار مفید باشند.

اعضا لازم نیست که کاملاً از رابطه جنسی خودداری کنند ، اما به آنها توصیه می شود از رفتارهای اجباری و مخرب جنسی خودداری کنند. جلسات گروهی با دیگران که با همان چالش ها روبرو هستند ، یک سیستم پشتیبانی خوب را ارائه می دهد.

درمان شناختی رفتاری
این نوع درمان می تواند به فرد کمک کند تا محرک های تحریکات جنسی را شناسایی کند و در نهایت به آنها بیاموزد که چگونه رفتارها را تغییر دهند. این امر از طریق جلسات یک به یک با یک متخصص روانپزشکی مجاز انجام می شود.

.

.

منبع: https://www.healthline.com/health/addiction/sex

منبع: https://rizy.ir/euEc

 




:: برچسب‌ها: کلینیک جنسی,کلینیک,مشکلات جنسی,مشکلات جنسی مردان,مشکلات جنسی زنان,درمان مشکلات جنسی,سکس تراپی,سکس,درمان سکس تراپی, ,
:: بازدید از این مطلب : 522
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 23 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: